Save the date: Excursie naar coöperatie Windpark Nijmegen-Betuwe op 3 maart

Op zaterdag 3 maart a.s. organiseert GroenLinks in Heumen een excursie naar de coöperatie Windpark Nijmegen-Betuwe. De excursie is bedoeld voor alle belangstellende inwoners uit de gemeente Heumen. Via pers en posters gaan we hen uitnodigen. Omdat jullie al betrokken zijn bij de ontwikkeling van eventuele duurzame (wind)energie in de gemeente, doen we deze vooraankondiging. Reserveer alvast de datum in je agenda: zaterdag 3 maart 2018 van 9.00 tot 14.00 uur. Nadere informatie volgt later.

GroenLinks zorgt voor een touringcar, die alle dorpen aandoet. Zo kan ieder in zijn eigen woonplaats opstappen en rijden we gezamenlijk naar Windpark Nijmegen-Betuwe. Het adres van het bezoekerscentrum ‘De Mussenhut’ is: Griftdijk 244, 6515 AE Nijmegen-Oosterhout. Op Google Maps: locatie de Grift. Aanmelden kan nu al via heumen@groenlinks.nl.

GroenLinks ondersteunt de ambitie van de gemeente Heumen om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Duurzame energie levert daaraan een belangrijke bijdrage. We zien een rol als kartrekker weggelegd voor de gemeente. Momenteel is een commerciële partij (De Wolff Windenergie, recentelijk overgenomen door Eneco) bezig met planvorming voor windmolens. Hoe mooi zou het zijn wanneer duurzame energie gerealiseerd kan worden op basis van een burgerinitiatief?! Naast schone energie komen dan ook de financiële voordelen bij onze burgers en boeren terecht. Een goed voorbeeld daarvan is coöperatie Windpark Nijmegen-Betuwe. Inwoners van Nijmegen en omgeving hebben zich verenigd in deze coöperatie en realiseren windenergie (4 molens langs de A15), zonne-energie en de installatie van warmtepompen.

Het programma van deze ochtend is: koffie/thee, lezing, gevolgd door een rondleiding over het windpark en een kijkje in de windmolens. Er is alle gelegenheid om vragen te stellen, met elkaar in gesprek te gaan en ons goed te oriënteren op duurzame energie. Breng deze uitnodiging gerust onder de aandacht van andere belangstellenden.

Hopelijk ontmoeten we elkaar op 3 maart!

Met energieke groet, Rob Schuurman (lijsttrekker GroenLinks)