Fietsend op weg naar Duurzaamheid

Zaterdag 10 maart organiseren de GroenLinks-afdelingen van Heumen, Mook en Middelaar en Berg en Dal een gezamenlijke fietstocht langs verschillende organisaties in de drie gemeenten. Deze staan alle in het teken van een groene en duurzame samenleving.

De route van ongeveer 20 km begint in het hart van de gemeenten, bij het zweefvliegveld in Malden. U bent welkom vanaf 10.30 bij Zweef-Inn, Groesbeekseweg 55A om eerst kennis te maken met elkaar bij een kop koffie of thee.

Om 11 uur vertrekken we naar KiemKracht, Hatertseweg 7a, Malden. Kiemkracht 64 wil een actieve bijdrage leveren aan bewustwording en een nieuw perspectief bieden op voedselvoorziening en landschapsinrichting.

Om 12 uur fietsen we naar Gasterij ’t Groeske, een restaurant met eetwinkel in hartje Groesbeek en een inspirerend voorbeeld van een sociale onderneming. Deze Gasterij is een leer-werkplaats voor kwetsbare mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en ze serveren een heerlijke lunch.

Om 13.40 uur gaat de tocht verder naar de kassen Mookerheide, waar we uitleg krijgen van de boswachter van Natuurmonumenten met een rondleiding door beide kassen. Een eeuw geleden lagen er achter het jachtslot een prachtige moestuin, fruitmuren en kassen. Natuurmonumenten heeft de monumentale tuinen nu compleet hersteld en hopelijk groeit en bloeit er binnenkort weer van alles! De wens is dat er een landgoedwinkel komt om de oogst uit de tuinen te kunnen verkopen. De seizoenen en Driestroom gaan hier mee aan de slag, voor mensen met en zonder handicap. Rond half drie wordt de tocht hier afgesloten.

Komt u meefietsen? Leden van GroenLinks, maar ook niet-leden zijn welkom en vooraf aanmelden is niet nodig. Kom op tijd met de fiets naar het startpunt bij het zweefvliegveld in Malden en we maken er samen een leuke dag van.

Rob Schuurman