Landschapsontwikkelingsplan 2019 – 2023

Het bijgestelde Landschapsontwikkelingsplan 2019-2023 (LOP) is in de gemeenteraad van december 2019 besproken, en ingestemd met het aangepaste raadsvoorstel. Het plan is t.o.v. de eerste versie van november 2019 uitgebreid met een beschrijving van de samenhang met andere beleidsvelden en een financiële paragraaf. De raad heeft bij de begrotingsbehandeling op 5 november besloten om het Plattelandsfonds op te heffen en voor de financiering van het Landschapsontwikkelingsplan jaarlijks € 40.000 beschikbaar te stellen. Additionele projecten die buiten dit budget vallen zullen via een apart voorstel aan de raad voorgesteld worden. Hierdoor kunnen de landschapsprojecten ook in de toekomst doorgang vinden.

GroenLinks had als inzet om het Plattelandsfonds te behouden, maar de raad besloot in meerderheid anders. Alle partijen hebben waardering voor de grote inzet van de circa 500 vrijwilligers en hun organisaties. Het is hartverwarmend te zien hoe hun geweldige en trouwe inzet bijdragen aan het behoud van het prachtige Heumense landschap.

De raad heeft op 19 december unaniem ingestemd met het Landschapsontwikkelingsplan voor de komende vier jaar. Daarmee is er volop ruimte om de komende jaren ons buitengebied in samenwerking met vrijwilligers, boeren en natuurorganisaties nog mooier te maken.