GroenLinks Heumen na de coalitiecrisis

Maandagavond (2 maart 2020) heeft GroenLinks Heumen een gesprek gehad met de coalitiepartners CDA, VVD en D66. Doel was het napraten over de ontstane situatie van de coalitiebreuk. Daarnaast stond de vraag ‘hoe nu verder’ centraal. We zijn het niet eens geworden, maar het gesprek was verhelderend. De conclusie was, dat de coalitie niet gelijmd wordt, omdat het wederzijds vertrouwen te zeer beschadigd is.

Het draait allemaal om een politiek verschil van mening over het Lierdal (wat GroenLinks betreft hier niet bouwen en geen sportvelden). Het CDA vindt dat alle mogelijke locaties onderzocht moeten worden, terwijl GroenLinks vindt dat, als al vooraf duidelijk is dat een bepaalde locatie onwenselijk is als bouwlocatie of voor sportvelden, je hier ook geen onderzoek naar hoeft te doen. Een natuurgebied als het Lierdal is zo’n locatie! Hierin bleek GroenLinks in de Raad niet alleen te staan. Het wijzigingsvoorstel van GroenLinks en PvdA om het Lierdal groen te laten is dan ook aangenomen.

Wat GroenLinks betreft was dit inhoudelijke verschil van standpunt met met name het CDA  onvoldoende reden om te breken. Het CDA stapte uit de coalitie en creëerde hiermee de coalitiebreuk.

Daarnaast diende de VVD een motie van wantrouwen in tegen onze (goed functionerende) GroenLinks-wethouder. Dat was voor GroenLinks de druppel om niet verder te willen met CDA en VVD.

GroenLinks Heumen is voorstander van een transparant proces waarin de mogelijkheden voor de meest wenselijke stabiele coalitie onderzocht worden. Daarmee wordt  bestuurscontinuïteit geboden voor de komende twee jaar en dat doet recht aan de belangen van onze inwoners.

Het CDA, de VVD en D66 verkennen de mogelijkheden om samen verder te gaan, zonder GroenLinks. Een andere mogelijkheid is een geheel nieuwe coalitie. GroenLinks is bereid hiervoor politieke verantwoordelijkheid te nemen, maar dan zonder CDA en VVD als coalitiepartners.

Mocht GroenLinks een rol in de oppositie krijgen, dan is het voordeel wel, dat we nog sterker dan voorheen volop voor onze idealen kunnen opkomen: een groene/duurzame, sociale/rechtvaardige samenleving met een optimale inwonerparticipatie.

Zo kunnen we onszelf en onze kiezers recht in de ogen blijven kijken!

Ineke Gijsenbergh

Fractievoorzitter GroenLinks Heumen