Nieuws uit de raad van 27 september 2018

Voordat begin november 2018 de begroting van 2019 behandeld zal gaan worden, stonden er in de raadsvergadering van 27 september een aantal andere onderwerpen op de agenda. Zo werd na een spannende schorsing unaniem de motie aangenomen omtrent de aankoop van het grondperceel aan de boterdijk, met de bedoeling hier een woonvoorziening voor kwetsbare groepen te realiseren.

Ook werd een motie van DGH en PvdA aangenomen om weer een gezellig winterfestijn te organiseren aan het kerkplein. Met een beetje pijn in het hart (het is tenslotte een erg leuk en verbindend evenement!) heeft de fractie GroenLinks tegen gestemd omdat de financiƫle onderbouwing erg vaag was.

Daarnaast werd – een beetje tegen de verwachting in? – een motie recht uit het hart van GroenLinks omtrent het kinderpardon aangenomen. Naast het feit dat het opkomt voor 400 kinderen die in onacceptabele onzekerheid verkeren, wordt het kabinet bij een voldoende aantal (200) van dit soort moties uit den lande verplicht hiermee aan de slag te gaan. Voldoende reden dus om een landelijk thema op de lokale agenda te zetten! DGH en VVD stemden tegen om procedurele redenen.

Al met al een goede raadsvergadering! Volgende raad is 6 november, met als thema de begroting voor 2019 en verder.